De aandrijving van de echte splijtbakken gebeurd door een schottel aandrijving die ook nog omhoog gekiept kan worden. De schottel is geheel in het zicht wat vaak bij andere boten niet is vanwege de plaats midden onder het schip. Dus hoe los je dat op. Gedacht wordt aan een aantal 45grdn tandwielen die in twee keer het water bereiken. Tot zover goed, maar het moet ook nog kunnen draaien. En dat was toch wel het grote probleem. De tandwielen werden dit voorjaar op de beurs gekocht in Dortmund. Ik koos voor een plastic soort en een veel kleinere bronzen soort. Mijn gedachten was om deze te monteren in een tweetal zogenaamde knietjes. Het bleek dat de 15mm knietjes het beste pasten. Maar hoe nu verder uiteindelijk bracht mijn modelbouw collega Henk Muijsers de oplossing. Hij kwam met een aantal voorstellen en direct al met op de draaibank afgedraaide delen. Deze delen kon ik uiteindelijk combineren tot de aandrijving die je in delen op de foto’s ziet. In elk knietje komt een lager aan beide zijden daar draait de as in. De draaiende beweging voor het sturen is in het bovenste knietje gemaakt hier is het lager niet vastgezet maar zowel aan buiten als binnenzijde glijdend gemonteerd. Nu kan ik de verticale as bewegen door een lange schroef naar een servo te monteren. Ik kan dan wel niet de propellor geheel rondom bewegen, maar dit lijkt me voldoende de praktijk zal het leren.