Hoe het er van kwam:
In 2009 hebben we als modelbotenclub Aegir deelgenomen aan de scheepsvaartdagen in
Maasbracht. Op de tweede dag kwamen we door een opmerking van John Engelen in gesprek met Mevr. Uitzetter. Zij en haar man Dirk waren naar eigen zeggen eigenaren van de laatste nog nog in actieve dienst zijnde Amsterdammer de “Gar”.
Zij vroeg ons of wij deze na wilden bouwen en wat zoiets zou kosten. Het gesprek verliep zo enthousiast, dat John en ik Hans Perfors met haar meegelopen zijn naar de Gar die tijdens deze dagen in de haven lag. Na wat foto’s gemaakt te hebben, werd er afgesproken dat zij ons tekeningen zou toesturen. Deze hebben we gekregen maar deze waren in het geheel niet compleet. Het was een twee aanzichten tekening op A4 van een Amsterdammer die aangeboden werd als Nieuwe zwaargebouwde zeewaardige directie-motor-sleepboot en gebouwd door scheepswerf ” ’t Hondbosch” te Alkmaar. De “Gar” daarentegen is gebouwd bij scheepswerf Rijnstroom in Leiden.
Daar de tekening die we hadden te weinig opleverde zijn John en Ik tussendoor ook nog eens naar
’s Hertogenbosch gereden naar de NVM (Nederlandsche vereniging voor modelbouwers). Hier hebben we een bouwtekening gekocht (twee blads en A0 formaat) van een Amsterdammer.
Daar John het telefoonnummer van Mevr. Uitzetter genoteerd had nam hij contact met haar op voor een vervolgafspraak. En wat bleek: de Gar zou vanaf 1 september 2009 ca. twee weken op de helling liggen van de werf Vooruit in Zaandam. Dat was een ideale gelegenheid om de Gar eens van alle kanten te bekijken en te fotograferen en te filmen.
Hier ben ik met samen met de clubleden John en Henk Muijsers op 4 september 2009 naar toe gegaan. Daar hebben we meer dan 500 foto’s gemaakt. Ook heeft John een aantal opmetingen gedaan. Voorlopig was dit genoeg materiaal om te gaan bekijken hoe de bouw, want dat hadden we inmiddels beslist, aangepakt zou moeten worden en op welke schaal het model gebouwd zou worden.
De start van een nieuw clubproject.