En nu

Hallo leden en andere belangstellenden,

De een na laatste romp ligt in het negatief uit te harden. We hebben het proces geheel onder controle. De rompen zijn nu (bijna) niet meer van professioneel te onderscheiden. Onze eerste rompen hadden hier of daar nog wat foutjes ook niet erg maar toch niet geheel in orde. Maar nu kunnen we er geen verbeteringen meer in aanbrengen.

Hoe ziet het er nu uit.

We zien, wat we hoopten, er komt een aantal plannen op gang zodat we een hele grote variëteit gaan krijgen. Precies wat we beoogden of hoopten.

Wat gaat er zoal gebouwd worden:

1. Onder de rubriek Amsterdammer op stoom vinden we een in sloepvorm uit te voeren romp. Deze wordt door Ton Driessen voorzien van een viercilinder stoommachine. En regelmatig zorgt Ton voor nieuws over het bouwen van de boot en de machine.

2. De Gar natuurlijk, de laatste nog in de beroepsvaart varende Amsterdammer.

3. Er staat een Amstelmeer op stapel een door een particulier geheel aangepaste Amsterdammer.

4. De Knillis een Amsterdammer die de Venlose haven als thuishaven heeft.

5. En ook heb ik al plannen gehoord dat er mogelijk een Oude Waal van gemaakt gaat worden.

Dat ziet er toch allemaal heel leuk uit. We krijgen zo met één romp uitvoering toch meerdere boten op het water.

Hoe zien de eerste vorderingen eruit.

Gar: Voor de motor en de beting is een brede spant in de romp verlijmd. De motor zelf is aan een ABS spant van 3mm dik gemonteerd. Deze spant wederom is met imbus schroeven aan de dikke spant geschroefd. De motor is nu eenvoudig los te nemen via de dekopening. De as is voorzien van een vetbuis zodat je de as van smering kunt voorzien zonder hem te moeten demonteren. De as is ook enigszins ingekort zodat de koppeling vanuit de opstand achter de beting bereikt kan worden.

De bouw van het roer. Ikzelf heb ervoor gekozen om het roer te maken op basis van een messing buis van 4mm deze is voorzien van twee epoxy platen die voorzien zijn van een laagje koper. Ze zijn aan de buis gesoldeerd. Aan boven en onderzijde van het roer is een smalle strook abs geplakt. De as van het roer is doorgestoken tot boven op het dek. De aansturing gebeurd net zoals bij het origineel over het dek. Hierover later meer. De onderzijde van de roeras wordt in een buisje gevat. Dat wederom aan een hakje vast zit dat om de onderkant van de romp vast zit geschroefd.

Op de opstand op dek is een dekseltje gemaakt door Henk Muijsers van 2 tranenplaat. Dit geeft het dek gelijk een kittig uitzien.

Ook de beting is al gemaakt. Deze is gemaakt van messing buis 8 mm. De horizontale buis is ingevijld. Verder is de trekhaaktafel een een viertal driehoeken aan de buizen gesoldeerd.  Ook zitten er een vlaggestokhouder, een ketting om de deksel open te houden, een buisje waarvan we de noodzaak nu nog niet weten en een U-stukje om de trekhaak aan te monteren.

En dan is er een trekhaak gemaakt met echte trekveer erin. Hiervoor heeft Henk Muijsers zijn uiterste best gedaan.  De veer is gemaakt van een gedeelte van de veer van een snoeischaar.  Het ziet er allemaal heel natuurgetrouw uit.

En er is een begin gemaakt van de kajuit zowel voor de Gar als voor de Amstelmeer, maar hierover later meer.

p2120152p2120153

p2120156img_3945

img_3951

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.