Reling

Hallo leden en andere belangstellenden,

Tja hoe maak je nu een reling. Ik bedoel dat rechte stuk dat gaat misschien nog wel hoewel ook dat is niet recht daar het dek een holte heeft. En dan nog als je dat recht stuk op het dek hebt aangepast dan nog staat het nog niet vast op het dek. ik had daar een hard hoofd in. Ik zat maar te denken hoe doe ik dat en met wat voor lijm. Ik dacht zelf aan epoxy, maar mijn medeleden Henk, Ton en John hadden maar een lijmsoort die daar geschikt voor was en dat was secondenlijm. Hoewel een ander lid nog wel bezwaren maakte van secondenlijm kan niet tegen vocht, heb ik toch maar naar de anderen geluisterd. Als je de boot geverfd hebt kan het vocht niet echt meer aan de lijm komen.

Reling

Maar nu eerst eens naar de achterkant die niet alleen op een bollend dek moet passen maar ook nog eens een hele 180 graden bocht moet maken en last but not least ook nog eens hellend moet zijn. Het is uiteindelijk toch eenvoudiger als dat je dat op het eerste gezicht denkt.

Men neme een flink vel, A3 stevig papier of dun karton. Deze buig je rond de achtersteven. Dan heb je de ronding en vervolgens schuif je beide uiteinden van dat vel langzaam naar beneden over SB en BB net zolang tot je de goede hoek op de achterzijde van je romp heb. Ja ja ik weet het zoveel handen heb je niet dus moeder de vrouw of iemand anders moet even meehelpen. Je tekent dan met een potlood of pen aan de binnenzijde de lijn af. Je krijgt dan de ronding zoals de achterkant van de reling moet worden. Je neemt dan een voldoende stuk polystyreen en neemt daar de lijn op over. Vervolgens maak je een ruime uitsnede ik zal maar zeggen zo’n 10 mm (dit hangt af van hoe precies je hebt gewerkt) hoger als dat de reling moet worden. En dan opnieuw passen op het dek. Je ziet dan vanzelf waar nog iets aan de onderzijde bijgewerkt moet worden. Ook zorg je dat de onderkant ter hoogte van de ronding schuin wordt bijgewerkt.

Als dan alles goed past, let op de bovenzijde wordt pas later op hoogte gemaakt, dan kan er geplakt of liever gelijmd worden. Maar eerst moet je de uiteinden daar waar de reling verticaal staat bv. met een houtje aan elkaar plakken tijdelijk. Daar waar de reling langzaam in de verticale stand moet overgaan.

De secondenlijm dun aanbrengen des te eerder pakt de lijm. Ik laat dan om de twee cm een klein druppeltje lijm op het dek druppelen.  Je plakt dan de reling op de het dek. Je hebt er dan wel van te voren aan gedacht om de te lijmen delen vetvrij te maken anders pakt de lijm niet. Als alles goed vast zit vul je de lijmnaad verder met lijm aan totdat de gehele lijmnaad verlijmd is. De secondenlijm trekt vanzelf door de lijmnaad. Als je de romp schuin houdt dan zie je de lijm vanzelf in de naad kruipen. Dat komt door cohesie, aantrekkingskracht van twee materialen. Dan toch wat geduld opbrengen want ook secondenlijm heeft tijd nodig om volledig uit te harden. Zeker als je hier en daar je lijmnaad niet helemaal gesloten is geweest en je dus wat extra lijm hebt moeten aanbrengen. Let op ! niet iedere secondenlijm is vullend. De rechte stukken van de ronding tot aan voren tot de bolders net voor de roef zijn dan nog maar …kattepis.  En daags erna kan dan het bijwerken van de bovenzijde beginnen. Met de schuifmaat of een meetlatje meet je op de hele reling de hoogte uit en dan maar schuren of vijlen of snijden wat je belieft. Ik was verbaasd hoe sterk de lijmverbinding was en hoe grof ik aan het werk kon gaan om de reling op hoogte te brengen. Op de foto’s zien jullie bovenstaande tekst nog eens afgebeeld. Veel succes met een eventuele nabouw.

En kijk uit met scherpe mesjes.

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.