Ben begonnen met eerst de romp op schaal te tekenen om te bekijken waar eventuele knelpunten zouden zitten. Dat bleek mee te vallen. Maar de onderzijde van de romp was nog een vraagteken. Op de vaste hobbyavond kwam het pont ter sprake. Daar maakte ik de opmerking dat ik niet wist hoe de pont er aan de onderzijde uitzag. Misschien kunnen we dan gaan kijken op de werf. (er zijn vier van deze ponten door de overheden in opdracht gegeven aan de werf Tinnemans in Maasbracht. Maar de status van de overige ponten was mij niet bekend). Heb daarop donderdag vier oktober per mail contact opgenomen met de bedrijfsleider van de werf Fabian Fijneman. Kreeg per omgaande een mail terug. Dan moet je snel zijn. Er ligt een pont gereed om morgenmiddag of op zaterdagmorgen te water worden gelaten. Vrijdagmorgen 5 oktober 2018 stond ik samen met mede clublid Henk Muijsers om 8.30 uur op de werf te Maasbracht. Daar lag het pont in aanbouw van Broekhuizen-Arcen, hetzelfde pont dan de pont van Baarlo-Steyl, maar dan vier meter langer. Maar de verdere uitvoering van de pont was gelijk aan de pont van Baarlo-Steyl. De nodige maten genomen en foto’s gemaakt. Rond 12.00 uur waren we weer thuis met de buit. Het bleek dat er geen ketting meer gebruikt werd om het pont heen en weer over de Maas te trekken, maar een motor met dubbele schroef die rond kon draaien. Het pont wordt op zijn plaats gehouden door een kabel en een anker. Maar met deze methode kun je het model niet laten varen. Er zouden een of twee jets aangebracht moeten worden om er mee te kunnen varen. Dus weer iets om over na te denken.