Frame Ophanging stortgoten en emmerladder (2)

       
 Orginele wielen  Aangepaste wielen  Bakboordzijde  Stuurboordzijde

Nu de emmerladder is gegoten kan verder worden gegaan met het frame, ook wel speciebok genoemd, waar deze aan op komt te hangen. De zijkanten van het frame waren klaar maar nog niet aan elkaar bevestigd. De eerder gemaakte proefopstelling kon nu dienst doen als soldeermal. Eerst de dwarsbalken gemaakt en vervolgens de glijgoot in de binnenzijde. (Deze goot voert het restafval weer terug het water in). Mede door de soldeermal verliep het soldeerwerk zonder problemen. Nu kon begonnen worden met het aanbrengen van de tandwielen. Besloten om eerst een testopstelling te maken. Dit heeft twee voordelen. Het eerste is dat ik snelheid en overbrengen van de tandwielen kan testen en het tweede voordeel is dat nu gemakkelijk de lengte van de benodigde tandriem bepaald kon worden. De aandrijving bestaat uit twee grote tandwielen en twee rondsels. Omdat de aandrijving van het motorrondsel naar het grote aangedreven wiel niet mag slippen, is er gekozen van azetal tandriemwielen. Voor de aandrijving van de vierkant-as is gekozen voor twee messing tandwielen. Het motor tandriemwiel heeft 48 tanden T2.5. Het grootste tandriemwiel van de aandrijving heeft 96 tanden T2.5. Het messing rondsel (bonkelaar)voor de aandrijving van de vierkant-as heeft 13 tanden modul 1 en het grootste tandwiel van de vierkant-as heeft 65 tanden met modul 1. Omdat de asdiameters van de tandwielen verschillend waren en niet overeenstemden met de gekozen asmaat, begonnen met de azetal tandwielen te voorzien van messing lagerbussen. Bijkomend voordeel is dat messing niet zo snel slijt en er konden imbusboutjes ingedraaid worden voor het borgen op de as. Ook de lagerbussen van de messing tandwielen moesten op maat gemaakt worden. Verder bleek het grootste messing tandwiel erg zwaar te zijn. Om gewicht te besparen heb ik de twee grootste tandwielen uitgespaard en net zoals bij het origineel voorzien van acht spaken. De motor heb ik gevonden op de stoomdagen tentoonstelling in Arnhem, november 2007. Het is een 18 volt Bühler motor met vertraging. Aantal omwentelingen per minuut 185. Na de benodigde assen en lagers te hebben aangemaakt, konden ze gemonteerd worden op de bovenzijde van het frame. Omdat het geheel niet erg soepel draaide, ben ik een ruimer gaan lenen bij een van de leden van de club. Na de gaten geruimd te hebben bleek ineens het geheel zonder problemen rond te draaien. Na de motor voorzien te hebben van het rondsel heb ik onder de mal de ophanging voor de motor gemaakt. De twee aandrijftandwielen vervolgens met elkaar verbonden d.m.v. een elastiek. Bij de eerste de beste omwenteling liep hij er af. Bij nader onderzoek bleek dat de twee tandwielen niet in lijn stonden. Na dit aangepast te hebben, draaide het geheel als een tierelier en de omloopsnelheid mocht er zijn. Op het oog niet te snel en niet te langzaam. Verder in het project zal moeten blijken of er een snelheidsregelaar nodig is.

Comments are closed.