In deze lierhut staan een aantal lieren die samen met de lieren op het achterdek de positie bepalen tijdens het baggeren. Omdat de lieren straks bij het model los staan van de wanden en daardoor de wanden niet belasten, heb ik gekozen voor kunststof plaatmateriaal van 1 mm dik. Dit materiaal laat zich goed verwerken en lijmen met secondenlijm. Bij een eerder bezoek aan de Friesland waren reeds de maten genomen, waarna ik eerst weer begonnen ben om het geheel uit te tekenen. Daarna heb ik de zijwanden en het voor- en achterpaneel afgetekend op het plaatmateriaal en hierbij ook de plaatsen van de ramen en luiken aangegeven. Vervolgens het geheel uitgezaagd met de figuurzaag. De bedoeling was de ramen en de luiken er naderhand, voorzien van schanieren, weer in aan te brengen. Maar eerst moest er de waterslagrand boven de luiken worden aangebracht. Op schaal zijn dit erg dunne en smalle strippen. (0.2 mm dik en 1 mm hoog) Aan metalen plaat van 0.2 mm te geraken is geen probleem, doch een randje van 1 mm hoog op de juiste plek aanbrengen en verlijmen was een ander probleem. Heb dit opgelost door met de figuurzaag daar waar de strip moet komen, door het plaatmateriaal heen de vorm van de strip uit te zagen. Daarna kon ik er van de binnenzijde uit een stuk plaat inschuiven met de vorm van de strip. Toen de strip aan de buitenzijde 1 mm uitstak, heb ik het geheel vanuit de binnenzijde verlijmd en afgewerkt. Na dit op alle plekken zo uitgevoerd te hebben en de reling te hebben aangebracht, begonnen het geheel in elkaar te lijmen. Nadat alles in elkaar was gezet eerst enkele strippen aangebracht om wat meer stijfheid te verkrijgen. Daarna het dak aangemaakt met de waterrand. In de zijkant van de lierhut is een schuifdeur aangebracht. Omdat ik geen kunststof plaatmateriaal heb van 0.5 mm dik, de deur gemaakt van metalen plaat. Door ze in twee lagen uit te voeren, kon ook aan de buitenzijde een relief worden aangebracht.