De tandwielen en de aandrijfketting zijn voorzien van omkastingen. Dit ter voorkoming van ongelukken en om er voor te zorgen dat er geen baggerspecie tussen de tandwielen en aandrijfketting kan komen. Bij het model heb ik gekozen voor abs plaat van 1 mm dik. Dit materiaal laat zich goed op maat maken en afwerken, is licht en goed te verlijmen met secondenlijm. Omdat ik ten alle tijden nog aan de tandwielen en ketting wil komen om b.v. onderhoud of reparatiewerk te verrichten, is het noodzakelijk de beide omkastingen deelbaar te maken. Tevens moesten er t.p.v. de kettingdoorgangen in het dek een opstand worden gemaakt, zodat er geen water of andere troep in het ruim kunnen lopen. Ben met de kettingdoorgang begonnen. Hiervoor een metalen plaat van 0.5 mm dik genomen en deze voorzien van opstaande randen die vanuit de onderzijde aan het dek bevestigd is geworden. Deze opstand doet tevens dienst als justeringspunt voor de omkasting aan stuurboordzijde. Begonnen met een houten mal te maken en deze aan te passen daar waar nodig. Hierdoor krijg je een goed beeld van de vorm van de omkasting en de ruimte die er overblijft voor de ketting. Nadat dit gebeurd was, begonnen met de omkasting uit een geheel te maken. Nadat dit gereed was op de vooraf bepaalde plek het geheel doorgezaagd en voorzien van materiaal dat rondom 1 mm uitsteekt. Hierdoor krijgt je stevigheid in de omkasting. Dezelfde werkzaamheden ook uitgevoerd voor de omkasting aan bakboordzijde. Nadat dit gereed was de omkastingen voorzien van verstevigingsribben zoals ze bij de Friesland ook zijn aangebracht.