De ladderbok

 
 Losse zijden  Voorzijde  Bakboordzijde  Achterzijde

Als ik het goed heb begrepen van de mensen in het baggermuseum, wordt de opstand op het voordek waar de emmer-ladder mee omhoog en omlaag bewogen wordt, de ladderbok genoemd. Aan de ladderbok zitten veel details en een van de vereiste bij het model is dat het een stevig geheel dient te zijn. Uiteindelijk is de bedoeling dat er met het model gebaggerd moet kunnen worden. Om vooraf te beoordelen wat er nodig is aan motor en tandwielen om het geheel omhoog en omlaag te kunnen bewegen, heb ik eerst een houten opstelling gemaakt met daarop een motor en de benodige tandwielen voor de overbrenging en de vertraging. De tandwielen heb ik her en der bij elkaar gesprokkeld binnen de vereniging. De motor was een andere zaak. Hij mocht niet te groot zijn en niet te snel draaien. Een van de leden binnen onze vereniging werkt bij een bedrijf waar motoren van Buhler verwerkt worden en er soms ook worden afgekeurd. Een van die motoren met vertaging, een laag toerental en 12 volt spanning heb ik hiervoor toegepast. Omdat de vertraging bij de ladderbok bovenop zit, kon ik bij de Buhlermotor de vertraging verwijderen. Hierdoor paste de motor precies op de plek die ik er voor bedacht had. Nadat de proefopstelling klaar was, heb ik aan het uiteinde een gewicht gehangen van drie kg. Dit zou voldoende moeten zijn om de emmerladder in beweging te krijgen. De proef slaagde gelijk. De op en neer beweging was geen enkel probleem en het gewicht kon ik ook in elke gewenste stand stoppen zonder dat het vanzelf in beweging kwam. De toegepaste overbrenging had genoeg weerstand. Dus aan de slag met de bouw. De keuze viel al snel op ijzer plaatwerk. Gekozen voor een dikte van 0.8 mm. Gestart met het maken van een tekening waaruit weer een uitslag gemaakt kon worden op dikker papier. Dit uitgeknipt aan aan elkaar geplakt om te zien of de maatvoering klopte. Na her en der enige aanpassing te hebben uitgevoerd, het geheel uitgezet op het plaatwerk en begonnen met alles uit te zagen. Voordat het geheel aan elkaar gesoldeerd kon worden, was het noodzakelijk eerst een soldeermal te maken. Na alles samengevoegd te hebben en in de soldeermal was geplaatst, het geheel in een keer gesoldeerd. Omdat solderen niet mijn sterkste kant is, zag ik hier erg tegenop. Doch het lukte wondelwel.  Na het overtollige tin verwijderd te hebben begonnen met het verder afwerken van de ladderbok en de daarop geplaatste kraan. 

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.