Beste leden en andere belangstellenden,
In dit bericht wil ik jullie op de hoogte brengen van de bouwwerkzaamheden aan de achtersteven van onze Gar.
De bouw van de reling hebben jullie al in een vorig bericht gezien. Nu gaat het om de verdere aankleding en water allemaal aan onderdelen op deze boot zijn aangebracht. In dit bericht in het bijzonder de achtersteven.
Hekduwprofiel
We beginnen met de uitstulping achter boven op het dek. Deze dient om bij het slepen aan de achterzijde voldoende body te hebben zodat de boot geen schade oploopt. Ik heb daarvoor een blok ureool gebruikt. Deze is eerst op de goede dikte gebracht. Daarna heb ik de ronding van de reling met hoek overgenomen op de blok ureool. Grof wordt het eerst uitgevijld en daarna breng ik een vel carbonpapier aan tussen de reling en de bij te werken blok ureool. Als je dan dit blok een beetje beweegt heb je het blauw van het carbonpapier op je blok ureool zitten daar waar het materiaal in aanraking is met de reling. Je kunt dan steeds preciezer je blok bijwerken. Hierna moet aan de onderzijde iets bijgewerkt worden daar het dek een bolling heeft. Ook hiervoor kun je de methode carbonpapier gebruiken. Vervolgens moet de achterzijde van het blok afgerond worden. En dan komt er nog een rubber strip tegen. Ik had alleen een ronde rubber (van een vrachtwagen elastiek voor dekzeilen)Β ter beschikking. Daar rubber zich zeer moeilijk laat snijden heb ik de rubber gelaten voor wat het was. De ureool blok heb ik met een ronde frees voorzien van een halfronde sleuf waar de rubber perfect in pas. Als alles past dan kan de blok zonder rubber gemonteerd worden. Hiervoor heb ik vijf minuten epoxy gebruikt. Deze vult de laatste oneffenheden goed op en lijmt ook erg goed. De rubber komt na het verven pas op zijn plaats.


Β ![]() ![]() |
|
| SleepkabelgatenDan verder met de doorvoeren voor de sleepkabels, een aan beide zijden. Tja ik kan dit niet echt omschrijven. Ik begin met de onderdelen. Om te beginnen met een messing buisje Dit wordt aan de bovenzijde voorzien van een abs ovaaltje alles volgens de maten op de tekeningen die Henk en John gemaakt hebben. Dan komt er een gebogen stukje abs waar de kabel overheen loopt. Deze delen bij elkaar vormen de maat voor een gat in onze mooie reling. Als alles past komt er aan de buitenzijde nog een plaatje abs tegen vanaf de ronding messing buis naar voren en hierop nog een afdekking om alles dicht te maken. De foto verduidelijkt hopenlijk het een en ander.
Roerafdekking en lieren Dan is er de roeras die boven door het dek steekt. Hierboven heb ik een afdekking gemaakt van aluminium tranenplaat. Onder deze plaat zit een abs ronde vorm die met de railing meeloopt. Hieraan zitten afstand blokjes met verhogingen en aan de middenachterzijde voorzien van een ingelaten magneetje. Dit magneetje is van neodymium Errrug sterk. Dit geheel zit als het ware op het dek geplakt en kan er eenvoudig, dankzij de magneet, weer vanaf gehaald worden. Onder deze afdekking zit de roeras, doorgestoken door het dek, en hierop zit weer een soort poelie waarop in een verder bouw stadium de ketting gaat lopen die naar de stuurhut gaat. Bij de echte Gar wordt het roer aangedreven door een ketting die over dek loopt. Men heeft dit gedaan omdat deze aandrijving onder dek teveel rommel, denk aan vetten, geeft in deze verblijfsruimte. Ook is er een dek opening gemaakt die aan de voorzijde is afgedekt met de grondplaat voor de lieren zo zie je deze dek opening niet en kun je bij problemen toch makkelijk onder dek bij de roerhevel.Β Op de lier grondplaat zijn een tweetal lieren geplaatst deze heeft Henk gedraaid en Ton heeft er tanden op gemaakt(tandwiel). Alles ziet er geweldig echt uit.
Sleepboog Dan is er de sleepboog. Deze is om de sleepkabel hoog te houden zodat er niets op het dek kapot kan gaan als de sleper zijn positie wijzigd.. De boog heb ik gemaakt van een aluminium strip die aan de bovenzijde is afgerond en verder is de strip gebogen.Β Aan de zijkanten voorzien van driehoeken voor montage onder de handvorm van de reling. In het midden wordt de boog nog ondersteund door een plaatje abs. Achter dit plaatje staan een tweetal toevoer en afvoer buizen voor drinkwater. Deze buizen laat ik in het dek verzinken zodat ze vast staan. Kikkers en afwijzers Net voor de boog aan beide zijden tegen de reling zijn er kikkers gemonteerd. Ook hier heeft Henk weer het werk voor geleverd. Dan op de reling staan aan beide zijden ik noem het sleepkabelafwijzers(?). Zodat de sleepkabel niet verder kan komen als halverwege de romp. En de kabel dus niet de kajuit bereikt om daar het een en ander te vernielen. Ook deze heeft Henk gemaakt van messing rest delen.Dan aan de rechterzijde komt een motoruitlaat boven dek en deze steekt door de reling naar buiten. De uitlaat zelf is voorzien van een drietal buizen zodat je niet te snel met de mogelijk hete uitlaat in aanraking komt. Ook staat er nog een gebogen stukje buis achter geen idee waarvoor dit is dit is ook aan BB zijde zo het zal wel de een of andere in- of uitlaat zijn. Aan de buiten zijde is de motoruitlaat afgedekt door een deksel met steun zodat de uitlaatgassen enigszins worden afgebogen.
Diversen Weer iets verder naar voren staat een beugel waarvan de functie meΒ momenteel niet duidelijk is. Deze is van massief messing gebogen in de juiste vorm. Er is nog een kort stukje messing op gesoldeerd. Daar weer voor is een verhoogde dekdoorvoer gemaakt. hierop heeft Henk een deksel gemaakt van tranenplaat. Hij moet nog worden voorzien van scharnieren. Hierover en nog heel wat andere buisjes moeten we aan Dirk Uitzetter nog maar eens vragen wat de voorwerpen allemaal voorstellen. Voorlopig laat ik het er hier maar weer bij. De bijgevoegde foto’s verklaren het een en ander.
|









