Nu de emmers en schakels gelakt zijn, kan begonnen worden met monteren van de emmerketting. Omdat ik bij het aanbrengen van de asgaten in de emmers en schakels ben uitgegaan van klinknagels van rond 1.5 mm, heb ik ook alle lagergaten op deze maat aangebracht. Achteraf bleken deze van koper te zijn en dat was niet het goede materiaal (te zacht). Gekozen voor messing materiaal maar deze zijn rond 1.6 mm. Dus eerst alle lagergaten in de emmers en schakels opgeboord naar rond 1.6 mm en ontbraamt. Daarna in iedere klinknagel een gat geboord middels een mal van rond 0.8 mm. Door dit gat komt dan, wat de baggeraars noemen, een hondje. Dit is een pen die aan het uiteinde is gespleten. Na aanbrengen van deze pen worden de uiteinden uit elkaar gebogen, waardoor de pen niet meer uit het gat kan. Maar omdat dit in het model te fijn wordt, heb ik een klein pennetje door dit gat gestoken en vastgezet met lijm. Verder diende de klinknagelkop te worden aangepast. In de bestaande uitvoering is hij 1.5 mm dik. Dit moest teruggebracht worden tot max. 0.5 mm dik. Dus alle klinknagels een voor een in de draaibank om de kop te minimaliseren en weer bolvormig af te werken. Vervolgens iedere klinknagel middels een mal op lengte gemaakt. Daarna kon gestart worden met de montage.