Er zijn meerdere manieren om de klep te laten bewegen, maar ik wilde geen concessies doen aan het uiterlijk t.o.v. het origineel. En ik wilde de klep graag demontabel maken. Je weet maar nooit. Heb er voor gekozen om in de buis twee veren te plaatsen, waardoor er d.m.v. indrukken van de scharniernok de klep verwijderd kan worden. Omdat aan de bovenzijde bij het origineel een rubberen mat ligt, is de keuze om de klep omhoog te bewegen gevallen op een veer. De beweging omlaag komt d.m.v. een kabel tot stand die via een servo onder de kajuit wordt bediend. Na de klep verder gegaan met de rest aan te maken. Dat zijn de twee buizen en de onderdelen waar later de bewegingsveer met de aansluitingen voor de cilinder aan gekoppeld worden. Begonnen met de twee buisjes waar de veren inkomen. Maar je moet ook twee veertjes hebben met de goede afmetingen. Wat vooraf een probleem leek, was bij thuiskomst van een wandeling in een keer opgelost. Mijn vrouw stond in de kamer met een afgebroken knop van een stekkerdoos. Daar zaten twee veren in. Precies de goeie diameter en lengte. Hoeveel geluk moet je nog hebben. Vervolgens de lange buis aan de klep in het midden voorzien van een opening waar later tijdens montage de veer in aangebracht kan worden. Door de twee verende delen links en recht in de buis van de klep in te brengen, kan gelijktijdig in het midden de veer voor de op en neer beweging aangebracht worden. Daarna kan het geheel geplaatst worden in de zijdelingse scharnierpunten. Het uitstekende deel van de veer wordt in de romp aangebracht. Daarna de cilinder en onderdelen voor de klep gemaakt. Door in het midden een dunne geplastificeerde metalen draad aan de cilinder aan te brengen (de dames gebruiken die draad bij het maken van sieraden) en deze via een buis naar achter te laten lopen en te verbinden met een servo, kun je de klep op en neer bewegen.