Jet aandrijving

 

Het vorige pont ging heen en weer door middel van een ketting. Dat gaf een tokkelend geluid dat je tot ver in de omtrek kon horen. Het huidige pont is verbonden aan twee kabels die stroomopwaarts bij elkaar komen en vast zitten aan een anker. Aan de andere kant is onder het pont is een Twin propeller aandrijving aangebracht die het pont heen en weer drijft. Voor het model was deze uitvoering niet geschikt. Gekozen voor een jet aandrijving. Deze is geplaatst onder dek en niet zichtbaar. Daarmee kan alle kanten uitgevaren worden zonder last te hebben van de kabels. Vanwege het gewicht gekozen voor een behuizing van kunststof. Eerst een tekening gemaakt en vervolgens het geheel 3d laten printen. Gelet op het toerental aan de inlaat kant een gelagerde as gebruikt met een op maat gemaakte schroef. Aan de uitlaatzijde was het meer werk. De kop waar het water door naar buiten komt, wordt gebruikt om je vaarrichting te bepalen. De doorlaten mogen niet te groot zijn anders krijg je geen drukopbouw. Na het nodige zaag, vijl en soldeerwerk het geheel aan de as vastgemaakt. De inlaat wordt aangedreven door een borstelloze motor van 1100 kv. Aan de uitlaat wordt het geheel bediend door een servo. Deze stuurt een groot tandwiel aan dat vervolgens het kleine tandwiel in beweging zet. Metalen tandwielen vond ik te duur en te zwaar. Kunststof tandwielen van de maat zoals ik ze zocht, leken niet te bestaan. Tot op een gegeven moment de correctieroller leeg was. Benieuwd hoe het er van binnen uitzag, heb ik hem gesloopt. Tot mijn stomme verbazing kwamen er twee tandwielen uit met de afmetingen die ik zocht. Na enkele kleine aanpassingen ze uitgeprobeerd en het geheel werkt prima.

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.